Klasa I GIM SMS, rok szkolny 2011/2012
Ogólne cele projektu:
· Profilaktyka palenia tytoniu u uczniów w gimnazjum
· Wzmacnianie postaw zobowiązujących do niepalenia
· Ukazywanie funkcjonowania ludzkiego organizmu i jego potrzeb, a przede wszystkim konieczność zdrowego odżywiania i czystego powietrza
· Przekazanie informacji o zachowaniach asertywnych, uczenie się rozpoznawania swych zachowań oraz uświadomienie mechanizmów nacisku grupowego wraz z nauczeniem się sposobów odmowy
· Rozwijanie umiejętności wykorzystania technologii informacyjnej
Działania:
· Przygotowanie i przeprowadzenie przez uczniów anonimowej ankiety na temat palenia papierosów
· Opracowanie wyników ankiet
· Stworzenie wykresów ilustrujących wyniki z przeprowadzonych ankiet w programie Exel
· Zebranie informacji na temat szkodliwości palenia
· Udział w akcji „Dzień bez papierosa”
· Przygotowanie plakatów antynikotynowych
· Przygotowanie plakatów na temat składu chemicznego papierosów
· Przygotowanie albumu, w którym opisano niektóre substancje chemiczne
· Wpływ substancji chemicznych zawartych w papierosach na organizm człowieka
· Przygotowanie haseł na temat negatywnych skutków palenia papierosów i rozwieszenie ich na korytarzach szkolnych
· Przygotowanie makiety papierosa o wysokości 1,50 m do którego uczniowie doczepili hasła (łapki z brystolu) dotyczące zgubnego działania nikotyny
Uczniowie Gimnazjum SMS uczestniczyli w projekcie „Palący problem gimnazjalisty”. W ramach działań zmierzyli się z problemem palenia papierosów wśród młodzieży. W tym celu opracowali i przeprowadzili ankiety, których wyniki przedstawili w formie wykresów. Pomocnym okazał się tu program Excel. Uczniowie przez cały czas trwania projektu zbierali informacje dotyczące szkodliwości palenia i przedstawiali je szerszemu gronu uczniów. Jako wrogowie palenia papierosów, przygotowali plakaty z hasłami antynikotynowymi oraz uświadamiającymi pozostałych uczniów skalę szkodliwości palenia papierosów wynikającą z ich składu chemicznego, który również jaskrawo został ukazany. Ciekawym okazał się album sporządzony przez uczniów, w którym w wyczerpujący sposób został przedstawiony skład substancji chemicznych zawartych w papierosie. Uczniowie wyjaśnili również, jak wiele zła może wyrządzić w organizmie młodego człowieka regularne palenie papierosów. Wizualizacją antynikotynowych działań projektu były „chodzące papierosy” , które rozdawały ulotki ze zgubnymi skutkami palenia. Na korytarzach szkolnych pojawiły się bezlitosne dla palaczy hasła promujące zdrowy tryb życia i piętnujące negatywne zachowania młodzieży, jakim jest palenie papierosów. Dzięki zaangażowaniu w „kampanię antynikotynową”, jaką okazał się projekt „ Palący problem gimnazjalisty” uczniowie poszerzyli swoją wiedzę na temat szkodliwości palenia. Ufamy, że wielu z nich nigdy nie sięgnie po papierosa…
Prezentacja ucznów